VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY

ke kupní smlouvě sjednané dle ustanovení § 2079 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, v platném znění

Všeobecné obchodní podmínky jsou nedílnou součástí smluvního ujednání kupní smlouvy uzavírané mezi ZEMI BUILDING MACHINES a.s. jako prodávajícím (dále jen prodávající) a kupujícím. V souladu s § 1751 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, v platném znění (dále jen „občanský zákoník“), se těmito všeobecnými obchodními podmínkami v aktuálním znění řídí obsah kupní smlouvy, pokud je na ně odkázáno ve smlouvě či návrhu, případně jiné listině potvrzující smluvní vztah, např. objednávce (dále jen objednávka). Tyto podmínky upravují práva a povinnosti pro veškeré smluvní vztahy mezi prodávajícím a kupujícím.

I. Obecná ustanovení

1.1. Všeobecné obchodní podmínky se vztahují na dodávky veškerého zboží i na poskytování všech nabízených komponentů k hlavnímu sortimentu a jsou nedílnou součástí každé kupní smlouvy písemné i ústní. Uzavřením kupní smlouvy se míní již okamžik potvrzení – podpisu objednávky prodávajícím s tím, že objednávka je ze strany prodávajícího potvrzena pouze v případě, jsou-li uhrazeny veškeré splatné pohledávky prodávajícího za kupujícím, není-li dohodnuto jinak.

1.2. V případě nesrovnalostí mezi kupní smlouvou a všeobecnými obchodními podmínkami má přednost ujednání v kupní smlouvě. Pokud však kupní smlouva nestanoví jinak, použijí se ustanovení všeobecných podmínek.

1.3. Prodávajícím se vždy rozumí společnost ZEMI BUILDING MACHINES a.s., IČ: 25197525, se sídlem: Otín 199, 377 01 Jindřichův Hradec.

1.4. Kupujícím se rozumí subjekt specifikovaný v kupní smlouvě či v objednávce a následně uváděný na vystavené faktuře.

1.5. Pokud je kupní smlouva uzavřena v písemné formě, musí být každá její změna i doplňky sepsány také v písemné formě.

1.6. Kupní smlouva se uzavírá na základě písemné objednávky kupujícího. Prodávající se zavazuje, že dodá kupujícímu objednané zboží (předmět prodeje) a umožní mu nabýt vlastnické právo k němu a kupující se zavazuje, že jím objednané zboží odebere a zaplatí za ně ve stanovené lhůtě sjednanou kupní cenu.

1.7. Zboží připravené k osobnímu převzetí obdrží kupující v pracovních dnech v době od 7.00 hod do 16.00 hod v místě sídla prodávajícího na adrese U Cihelny 199, 377 01 Jindřichův Hradec- Otín.

1.8. Kupující při uzavírání kupní smlouvy/objednávky, výslovně prohlašuje, že není v insolvenčním řízení a že nemá ani více věřitelů, jimž není po delší dobu schopen plnit své splatné závazky. Současně se kupující zavazuje, že každou změnu bydliště či sídla společnosti, změnu majitele společnosti, změnu inkasních a daňových údajů i případné zahájení insolvenčního řízení proti jeho osobě či vstoupení do likvidace bez prodlevy, nejpozději do čtrnácti dnů oznámí prodávajícímu.

1.9. V případě převzetí předmětu prodeje kupujícím, kupující výslovně prohlašuje, že byl seznámen s technickým stavem předmětu prodeje, měl možnost si předmět prohlédnout a byl seznámen se způsobem jeho užívání. Kupující byl prodávajícím seznámen se zásadami obsluhy, údržby a kontroly předmětu prodeje v souladu s pokyny obsaženými v dokladech předaných kupujícímu spolu s předmětem prodeje.

II. Kupní cena

2.1. Cena předmětu prodeje je stanovena dohodou.

2.2. Kupující považuje veškeré informace o cenách, podmínkách a o způsobu prodeje vzhledem ke třetím osobám za důvěrné, a to ve smyslu ustanovení § 1730 odst. 2 občanského zákoníku.

2.3. Smluvní strany se mohou dohodnout na úhradě zálohy na kupní cenu.

III. Platební podmínky

3.1. Platbou v hotovosti se rozumí složení hotovosti v pokladně prodávajícího nebo na jiném sjednaném místě.

3.2. Termínovanou platbou se rozumí platba na základě vystaveného daňového dokladu (dále jako „faktura“) s termínem splatnosti dle kupní smlouvy – zpravidla 10 až 20 dní.

3.3. Platbou zálohy se rozumí platba na základě vystavené zálohové faktury.

3.4. V případě prodlení v platbě vyúčtuje prodávající kupujícímu úrok z prodlení ve výši 0,03 % za každý den prodlení. Pokud bude prodlení trvat déle než 14 dní, činí od 15. dne prodlení úrok z prodlení 0,1 % za každý den prodlení. Dnem úhrady faktury se rozumí den, kdy je celá dlužná část připsána na účet prodávajícího.

3.5. Prodávající si vyhrazuje právo zajistit po dohodě s kupujícím platby inkasem, směnkou nebo jiným způsobem.

3.6. V platebním styku budou používány variabilní symboly a bankovní účty uvedené na příslušné faktuře vystavené prodávajícím. Pokud kupující připojí k úhradě faktury nesprávný variabilní symbol nebo provede úhradu na jiné bankovní spojení prodávajícího, než je uvedeno na faktuře, může mu prodávající příslušnou platbu vrátit zpět a naúčtovat mu úrok z prodlení ve výši 0,03 % z dlužné částky za každý den prodlení nebo nechat platbu v účetnictví dohledat a po kupujícím požadovat náhradu administrativních nákladů s tím spojených ve výši 0,03 % z dlužné částky za každý den dokud nebude platba nalezena a správně uvedena do účetnictví.

3.7. Smluvní strany této smlouvy si vzájemně ujednaly dle § 1992 občanského zákoníku, odstupné. Kupující má právo zrušit závazek z této smlouvy vyplývající, zaplatí-li prodávajícímu odstupné ve výši:

a) 10 % sjednané kupní ceny v případě odstoupení před dodáním předmětu prodeje za předpokladu, že prodávajícím nebyly dosud učiněny kroky vůči dodavateli,

b) 30 % sjednané kupní ceny, pokud prodávající již započal s úkony směřujícími ke splnění jeho povinnosti dodat předmět prodeje,

c) 40 % sjednané kupní ceny, pokud byl předmět prodeje prodávajícím již převzat od dodavatele.

3.8. Sjednané odstupné je splatné do 30 dnů od doručení zrušení smlouvy v souladu s čl. III odst. 3.7. prodávajícímu.

3.9. Právo zrušit závazek zaplacením odstupného v souladu s čl. III odst. 3.7. však nemá kupující, který již převzal předmět prodeje.

IV. Majetková a jiná práva

4.1. Kupující je povinen převzít dodaný předmět prodeje v dohodnutém termínu a v souladu se smlouvou.

4.2. Nebezpečí škody na věci přechází na kupujícího převzetím předmětu prodeje, nebo v době, kdy prodávající umožní kupujícímu s předmětem prodeje nakládat.

4.3. Prodávající je povinen předat kupujícímu doklady, jež jsou nutné k převzetí a k užívání předmětu prodeje.

4.4. Vlastnické právo k předmětu prodeje přejde na kupujícího až po zaplacení kupní ceny v plné výši, není-li v kupní smlouvě dohodnuto jinak. Dispozice kupujícího s předmětem prodeje uskutečněné před úplným zaplacením kupní ceny jsou na účet kupujícího, bez nároku na náhradu.

4.5. Kupující není oprávněn s předmětem prodeje nikterak právně nakládat, zejména jej zcizit, zastavit nebo zatížit právem třetí osoby, nebo užívat předmět prodeje způsobem, který by znemožnil jeho řádné vrácení prodávajícímu, a to do doby uhrazení celé sjednané kupní ceny a v případě předčasného ukončení smlouvy. V případě porušení povinnosti uvedené v tomto odstavci je kupující povinen zaplatit smluvní pokutu ve výši 10 % z dohodnuté kupní ceny.

4.6. V případě potřeby se kupující zavazuje v rámci svých možností vzniku práva třetí osoby aktivně a na vlastní náklady bránit. Pokud třetí osoba uplatní právo předmětu prodeje, jež není kupujícím zcela uhrazeno, je kupující povinen o této skutečnosti prodávajícího neprodleně informovat.

4.7. Technické zhodnocení, či jakékoli jiné změny ovlivňující běžný provoz předmětu prodeje, pokud je předmět prodeje v záruční lhůtě, je kupující oprávněn provést jen s výslovným souhlasem prodávajícího. V záruční době kupující na své náklady o předmět prodeje řádně pečuje a udržuje jej ve stavu způsobilém k provozu v souladu s příslušnými předpisy a případnými doporučeními. Stejné povinnosti má kupující také do té doby, než na něj přejde vlastnické právo k předmětu prodeje a do té doby je povinen o předmět prodeje pečovat tak, aby nedocházelo ke škodám na předmětu koupě a jeho opotřebení nad míru obvyklou a je povinen předmět koupě užívat pouze běžným způsobem.

V. Reklamace

5.1. Prodávající poskytuje kupujícímu záruku na nový předmět prodeje v délce 12 měsíců, ode dne dodání předmětu prodeje, pokud není dohodnuta lhůta jiná. Záruční podmínky jsou specifikované v návodu na obsluhu.

5.2. V případě výměny součástky na předmětu prodeje, který není již v záruce, je poskytována kupujícímu záruka na tuto součástku v délce 6 měsíců, ode dne dodání. Záruka se vztahuje pouze na součástky vyměněné autorizovaným servisem.

5.3. V případě použitého zboží či použitých strojů, které jsou předmětem prodeje, záruka poskytována není, pokud není písemně dohodnuto jinak.

5.4. Kupující je povinen prohlédnout předmět prodeje ihned po převzetí. Kupující nemá práva z vadného plnění, jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy. V případě zjištění zjevných vad, za něž nese prodávající odpovědnost, musí je kupující oznámit prodávajícímu nejpozději do tří dnů od převzetí předmětu prodeje. Reklamaci musí kupující uplatnit u prodávajícího písemnou formou nejpozději do tří dnů od jejich zjištění. Kupující je povinen uložit reklamovaný předmět koupě na místo, kde nedojde k jeho dalšímu poškození a sám s předmětem koupě nijak nemanipulovat ani ho nechat opravovat jiným servisním technikem, než jsou odborně vyškolení servisní technici prodávajícího.

5.5. Reklamace musí být vždy kupujícím řádně nahlášena a doložena, prostřednictvím formuláře na stránkách www.zemi.cz nebo zaslána písemnou formou. Místem k uplatnění reklamace je sídlo společnosti Otín 199, 377 01 Jindřichův Hradec. O způsobu řešení reklamace bude kupující informován v nejkratší možné lhůtě. Uplatnění reklamace neopravňuje kupujícího odstoupit od kupní smlouvy.

5.6. Při opravě předmětu prodeje nebo pří výměně je kupující povinen poskytnout prodávajícímu maximální součinnost potřebnou pro bezproblémovou opravu či výměnu. To znamená, že pokud bude reklamace nebo servis předmětu prodeje řešena výjezdovým servisem je kupující povinen zajistit adekvátní podmínky k provedení servisu tz. min. zastřešený prostor v letním období s pevnou podlahou a zastřešený-temperovaný prostor o teplotě min. 10°C s pevnou podlahou v nepříznivých klimatických podmínkách. V případě, že prostor k vykonání servisu nebude dostupný, bude servisní zásah proveden na provozovně, kdy přepravní náklady v tomto případě hradí kupující. Předmět prodeje musí být přistaven k servisu čistý. Minimálně po dokončení servisu musí být přítomen zástupce kupujícího k převzetí opravy a podpisu protokolu.

5.7. Veškeré náklady spojené s případným uplatňováním reklamace nese v plné výši kupující.

5.8. Kupující bere na vědomí, že při užívání předmětu prodeje je povinen postupovat dle pokynů obsažených v dokladech, dodaných spolu s předmětem prodeje. Zejména týkajících se obsluhy, údržby a kontroly předmětu prodeje. Kupující bere na vědomí, že odchylný postup nebo nedodržení postupu obsluhy, údržby a kontroly předmětu prodeje či dohodnutého způsobu provedení oprav a servisu má za následek ztrátu nároku na odstranění vad v záruční lhůtě.

5.9. Kupující je do doby přechodu vlastnického práva k předmětu prodeje na svou osobu povinen užívat k opravám, servisu a údržbě předmětu prodeje služeb prodávajícího, nebo jiného autorizovaného servisu pro stroje typu shodného s předmětem prodeje.

5.10. V případě, že kupující z jakéhokoli titulu vrací předmět prodeje zpět prodávajícímu (odstoupení od smlouvy, zrušení smlouvy, výměna v záruční době atd.), je kupující povinen předat předmět prodeje ve stavu, v jakém jej převzal od prodávajícího s přihlédnutím k obvyklému opotřebení. Za obvyklé opotřebení se zejména nepovažuje: silné znečištění, prasklá skla, nefungující světla, nadměrně poškrábaný povrch, ztracené součásti či příslušenství apod.). Pokud vzniknou prodávajícímu náklady související s odstraněním vad, které nejsou obvyklým opotřebením, je kupující povinen tyto náklady jakožto náhradu škody zcela nahradit.

VI. Vyšší moc

Prodávající má právo pozastavit sjednané dodávky zboží nebo odstoupit od smlouvy bez povinností jakéhokoliv vyrovnání kupujícímu v případě zásahu vyšší moci, tedy v případě, kdy nastane překážka, jež nastala nezávisle na vůli prodávajícího a brání mu ve splnění jeho povinnosti, jestliže nelze rozumně předpokládat, že by prodávající tuto překážku nebo její následky odvrátil nebo překonal, a dále, že tuto překážku v době vzniku závazku předvídal.

VII. Sankce

7.1. V případě hrubého porušení povinností vyplývajících ze všeobecných obchodních podmínek je prodávající oprávněn odstoupit od smlouvy a kupující je povinen zaplatit smluvní pokutu ve výši 20 % z kupní ceny dohodnuté v kupní smlouvě, a to zejména při neodebrání předmětu prodeje po uplynutí třiceti dnů po doručené výzvě a při jednostranném odstoupení od kupní smlouvy. Toto ustanovení o smluvní pokutě se použije tehdy, pokud není ve všeobecných obchodních podmínkách sjednána pro porušení konkrétní povinnosti kupujícího jiná smluvní pokuta.

7.2. V případě, že prodávajícímu vznikne nárok na zaplacení smluvní pokuty, je prodávající oprávněn na tento svůj nárok započítat zaplacenou zálohu na kupní cenu.

7.3. V případě prodlení kupujícího s převzetím předmětu prodeje je prodávající oprávněn účtovat smluvní pokutu ve výši 10.000,-Kč. V případě, že kupující neodebere řádně předmět prodeje, a to po dobu delší než 30 dnů ode dne sjednaného převzetí, je prodávající oprávněn od smlouvy odstoupit. Kupující zároveň bere tímto na vědomí, že prodávající je oprávněn jím neodebraný předmět prodeje prodat tzv. náhradním prodejem a vyúčtovat mu k zaplacení rozdíl mezi kupní cenou původní a kupní cenou z náhradního prodeje, a to neprodleně po odstoupení od smlouvy.

7.4. V případě, že prodlení kupujícího s úhradou sjednané kupní ceny, nebo jednotlivé sjednané splátky přesáhne 60 kalendářních dní, je prodávající oprávněn od smlouvy odstoupit, písemným projevem doručeným druhé straně.

7.5. V případě, že prodávající využije svého práva od smlouvy odstoupit, ruší se smlouva ode dne doručení odstoupení druhé straně a sjednává se právo prodávajícího požadovat po kupujícím úhradu částky odpovídající obvyklému nájemnému účtovanému prodávajícím u obdobného typu stroje, který je předmětem prodeje za dobu užívání předmětu prodeje. Prodávající je oprávněn provést jednostranné započtení své pohledávky z obvyklého nájemného, dle shora uvedeného, případně dalších pohledávek za kupujícím z titulu neuhrazených cen za provedený servis a opravy, na svůj závazek vrátit plnění poskytnuté kupujícím na úhradu kupní ceny.

7.6. V případě odstoupení od kupní smlouvy nebo jejího zrušení, je prodávající oprávněn po písemném oznámení kupujícímu, na náklady kupujícího, přepravit předmět prodeje do místa svého sídla.

VIII. Závěrečná ustanovení

8.1. Případné vzniklé spory budou nejprve řešeny cestou smíru. Jestliže nebude dohoda možná, bude spor řešen v souladu s čl. VIII odst. 8.8.

8.2. Kupující je srozuměn a souhlasí s tím, že prodávající je oprávněn prověřovat skutečnosti týkající se jeho právní subjektivity, právních a vlastnických poměrů a ekonomické bonity.

8.3. Kupující prohlašuje, že si je vědom svých práv týkajících se ochrany jeho osobních údajů vyplývajících z obecně závazných právních předpisů, zejména zákona č. 101/2000 Sb., kupující je srozuměn s tím, že údaje o jeho osobě, které od něho prodávající získal, případně získá, v souvislosti s jednáním o prodeji, uzavřením smlouvy o prodeji, a správou kupní smlouvy, uchová ve své evidenci po dobu, po kterou je to nezbytné pro ochranu zájmů společnosti a účelné pro budoucí nabízení služeb prodávajícího a jeho obchodních partnerů, respektive resp. po kterou to vyžadují obecně závazné právní předpisy, a že tyto údaje bude prodávající využíval výlučné pro zajišťování svých obchodních potřeb nebo pro vymáhán pohledávky za kupujícím, přičemž kupující respektuje, že tyto služby mohou být pro prodávajícího zajišťovány třetím subjektem. Kupující je srozuměn s tím, že v případě, že závažným způsobem poruší kupní smlouvu nebo závazek z jiné smlouvy, je prodávající oprávněn poskytnout tuto informaci spolu s jeho osobními údaji v nezbytném rozsahu třetím osobám, popřípadě ji zveřejnit za účelem ochrany svých práv a oprávněných zájmů.

8.4. Prodávající je oprávněn kdykoli provést zápočet jakýchkoli peněžitých závazků a pohledávek, které ji vznikly za kupujícím, a to i tehdy, pokud vyplývají z různých právních vztahů.

8.5. Prodávající je oprávněn postoupit jakoukoli pohledávku vůči kupujícímu na třetí osobu.

8.6. Žádným ustanovením kupní smlouvy, které stanoví právo na smluvní pokutu, není dotčeno právo na náhradu škody. Jakoukoli smluvní pokutu sjednanou v kupní smlouvě je kupující povinen zaplatit bez ohledu na to, zdali porušení zavinil či nikoli.

8.7. Kupující tímto prohlašuje, že prodlužuje promlčecí dobu veškerých práv (včetně případných práv na náhradu škody či smluvní pokutu) vzniklých prodávajícímu z uzavřené kupní smlouvy, jakož i z dříve uzavřených závazkových vztahů mezi kupujícím a prodávajícím, na dobu deseti let od okamžiku, kdy příslušná promlčecí doba počne, resp. počala poprvé běžet. Toto prohlášení se vztahuje i na práva vzniklá případným odstoupením od uzavřené kupní smlouvy, resp. výpovědí kupní smlouvy, nebo zánikem či ukončením smluvního vztahu z jiného titulu.

8.8. Rozhodci: Není-li mezi smluvními stranami písemně dohodnuto jinak, všechny spory vyplývající z tohoto smluvního vztahu nebo vzniklé v souvislosti s ním, které nebudou vyřešeny dohodou smluvních stran, budou rozhodovány v rozhodčím řízení. Rozhodce přistoupí k projednání a rozhodnutí sporu bez zbytečného odkladu, nejdéle však do 15 kalendářních dnů od předložení sporu. Účastníci smluvního vztahu jsou povinni bez zbytečného odkladu písemně oznámit rozhodci změnu adresu svého sídla. Pro případ nesplnění této povinnosti bude jediný jmenovaný rozhodce písemnosti doručovat na adresy uvedené v objednávce nebo veřejně dostupném rejstříku, čímž zůstanou zachovány účinky doručení. Pro účinky doručování platí stejná pravidla, jako pro doručování v občanském soudním řízení s možností náhradního doručení. Ostatní neupravená práva a povinnosti účastníků rozhodčího řízení se řídi zákonem č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů v platném znění. Poplatkové, nákladové a ostatní práva a povinnosti stran se řídí platným Řádem a Pravidly Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Výjimkou z těchto pravidel je, že minimální poplatek za soudní rozhodnutí je 4.000,- Kč a strana, jež ve sporu bude mít úspěch zcela či z velké části, má právo na úhradu nákladů řízení stejně, jako v občanském soudním řízení, včetně nákladů právního zastoupení podle vyhlášky č. 177/1996 Sb., v platném znění.

8.9. Veškeré písemnosti se doručují do místa (adresy) smluvních stran, popřípadě uvedené v zákonem stanovené evidenci – obchodní či živnostenský rejstřík. V případě změny adresy je daná smluvní strana povinna neprodleně písemně informovat druhou smluvní stranu. Pokud je písemnost doručována osobně nebo kurýrní službou, je taková písemnost doručena dnem, kdy byla převzata danou osobou (smluvní stranou) nebo osobou pověřenou k tomu smluvní stranou. Pokud je písemnost doručována prostřednictvím pošty, je písemnost doručena dnem, kdy byla převzata smluvní stranou či osobou oprávněnou přebírat za smluvní stranu doporučenou poštu. Pokud však byla pro nepřevzetí z jakéhokoli důvodu uložena písemnost na poště či vrácena zpět, je považována za doručenou uplynutím třetího dne ode dne uložení zásilky na poště nebo ode dne odmítnutí převzetí.


Tyto obchodní podmínky jsou platné od 1. 1. 2014

V Jindřichově Hradci, dne 1. 1. 2014

Miroslav Zeman, jednatel